Sunday, August 21, 2011

Made by Malaysians - #Matluthfi90


Disebabkan tahun ni Hari Kemerdekaan negara kita yang ke-54 bakal disambut pada Hari Raya, makanya Matluthfi yang tak sanggup nak buat video raya disebabkan terlalu jauh di rantauan, nanti beliau rasa sedih pulak, hehe :P telah menyeru ramai-ramai rakyat Malaysia untuk join beliau buat video pasal Merdeka sebagai tanda kecintaan pada Malaysia. Semangat gitu.


#1 "Semua org boleh sertai. Lelaki, perempuan, muda, tua, Melayu Cina India. Masih belajar, sudah bekerja, suka kuning, suka merah, warna warni, buta warna, pengundi kerajaan, pengundi pembangkang, undi rosak, belum berkahwin, sudah berkahwin, sedang melahirkan anak, semua orang boleh sertai. Yang paling penting sekali make sure you smile as big as you can."
#2 "Subtitles take time. For those who don't understand a thing, but kinda interested to join (cause I'm pretty), make a video response which have you saying: 
I'm a . . . (your race). my race teaches me to (whatever good values pertaining to human relationship) and do the same for your religion. 
I'll compile these videos and post them as one in my next video. The video response wouldn't appear though :) To post a video response, click on the comment box, and video response link will appear on the right side. 
Anyone for a better malaysia? :D"
#3 "The response has been pretty good. Terima kasih semua :D So far kita dah dapat response rakan-rakan melayu (as expected) dan satu reponse dari kacukan Sarawak (handsome oh). But we still need Chinese and Indian support. Boleh tak ajak rakan-rakan kita dari bangsa lain :D
I've stated the format in the description box. Other than that is totally up to you guys. Nak buat ramai ramai boleh, nak buat solo boleh, nak cakap panjang, pendek, bahasa isyarat semua boleh. Nanti kita boleh edit :D" 
#4 "So far we've got 30 video responses which is good :) But we still haven't received any responses from our Non-Malay friends :( And for other races that I didn't get the chance to mention (mati la aku nak berlakon semua bangsa), Sikh, Dayak, Iban, Bidayuh, Orang Ulu, Kayan, Kelabit, Kenyah, Penan, you guys are also welcome to join :D 
Kepada special needs people (physical disabilities, down-syndrome or such), anda juga boleh join. Boleh mintak tolong family untuk buat pegang camera :D" 
#5 "Good news, 66 videos and counting. Been receiving quite a number of video responses from our Non Bumiputera friends too, yay :D Not to mention from Bumiputera as well :) 
Ada yang masih bertanya. Boleh ka buat ramai-ramai? Berapa panjang? Bahasa apa, Melayu, English, Mandarin, Cantonese, Tamil, Urdu? Nak pakai bedak ka tak? Jawapan dia suka hati hang.
Macamana nak hantaq video response? Baca description. Bila due date? Entah. Kenapa rambut Matluthfi semakin hodoh? Huhu cedeynyew."
#6 "Dear awesome people, I guess it's time for me to stop you guys from posting more video responses because MATILA AKU NAK COMPILE 150++ VIDEO. 
I'm doing some selection now by looking at few criteria like visual and audio clarity, content and suitability to the theme. 
Remember this is not a contest whatsoever, so jangan la pi mengadu dekat mak hang sebab video tak terpilih. (Nanti mak hang cari mak aku, bergaduh baling kuali). 
Take it as your little contribution to the country k. " 
Ini antara video response yang telah dihantar kepada Matluthfi yang macam meriah dan best aje aku mentengoknye. Banyak gila videonya. Matilah Matlutfi kesayangan aku ni nak mengedit. Kesian dia. Wuwu. Semangat semorang nak masuk dalam video Matluthfi termasuk aku. Tapi takdak soghang pon yang cakap utagha macam hang Mat. Semua dok cakap KL ngan omputih ja. :P






Lepastu bila dah tengok ramai yang dah pakat submit video response dekat Matlutpi aku pun mulalah gelabah ayam. Nak jugak nak jugak join. Mana boleh ketinggalan. Bukan senang nak suruh mamat sepet ni view video cikai aku ni ye dak. Sekali dapat peluang, belasah je lah.

Dengan rakusnya, pada suatu petang yang tidak hujan, (almaklumlah Taiping hari-hari hujan, susah gila nak nampak matahari) aku memaksa anak-anak kesayangan aku tolong jadi props dalam bidiyo aku ni. Tapi tulah orang tua selalu kata, orang tamakrakus selalu rugi. Aku memang laju-laju je rekod tanpa check dulu okay ke tidak hasilnya.

Bila dah masuk dalam rumah nak mengedit, kecewa amat lah bila rupa-rupanya sound tidak kedengaran. Aigooo. *nangis* Mengapakah kamera ni sabotaj time aku eksaited ni. Tu lah tu, nak rekod balik semula dah tak boleh sebab dah mendung nak hujan plus anak-anak pun sudah pulang ke rumah memasing. Terpaksa lah edit juge letak subtitle sambil menahan ayaq mata daripada menitik dengan harapan Matlutpi takkan reject bidiyo aku ni. :(


Inilah hasilnya daripada kamera cokia yang telah mensabotaj pembikinan bidiyo ini. Pasrah jelah. Nanti bila video Merdeka Matluthfi dah siap and aku tengok takdak muka aku dalam tu, maksudnya kena reject lah tu ye dak? Ahaha. Tak apa Mat. Aku pasrah awal-awal.

Aku buat video ni pun bukan semata-mata Matluthfi je. Ceh, padahal ye. Aku buat sebab nak menunjukkan kecintaan aku pada tanah tumpah darahku. Aiceceh. Klise. Selamat lah menyambut ulangtahun kelahiran wahai Malaysia yang ku cintai. Teehee. ♥ ♥ 


Quote "I am Malay first and Malay second, that does not make me less Malaysian" ni diambil daripada kelas Constitutional Law sem lepas. Masa Dr Yusri sebut ayat ni dalam kelas, aku macam tertarik je, dan rasa macam sesuai je nak guna quote ni dalam video ni, so aku masukkan lah sekali. Tak salah pun kan? Heeee.



Lepastu aku ada jumpa dekat deviantart satu gambar ni yang menggunakan quote yang lebih kurang juge, tapi lain sikit lah makna dia. "I am Malay by culture and Muslim by religion, and there is no problem". Heee. Boleh jugak lah tu kan. Heee. Kbai. Assalamualaikum. :)

UPDATE UPDATE ON 27 AUGUST 2011:


Akhirnya Matluthfi telap meng-upload video Made by Malaysians beliau hasil compilation dari video response rakyat Malaysia ni. So proud to be Malaysian. Effort Matluthfi sangat lah murni. Dan kreatif gila ucapan-ucapan semua orang.

Dan yang paling tak sangka, dekat minit-minit terakhir, Matluthfi masukkan jugak video bisu aku dalam compilation beliau. Sumpah terharu gila. Haha. Mesti Matluthfi ingat aku ni OKU yang bisu. Nasib baik kertas tu mampu berkata-kata apa yang aku cuba nak sampaikan. Thanks a lot Matluthfi. You are awesome. We all love you. Heeee. Kesian dia selesema. :P

"Perjuangan kaum tu bukanlah bererti yang kita ni racist. Dan memeperjuangkan kaum bukan bererti kita tak mempedulikan agama. Agama dan kaum adalah suatu benda yang complimentary. Perjuangkanlah kedua-duanya kerana itulah identiti kita."

"Selamat Hari Kebangsaan. Dan bukankah fitrah manusia itu bersih dari prejudis dan penindasan."

=)



11 comments:

  1. ajejeje ace semua syok bideyo response nye.mili pun pun syok jugak siap ade geng kekeke :D
    mati la boipreng kedua kita nak edit bideyo kali ni tapi takpe dia awesome :B

    ReplyDelete
  2. wakakkaa. semua nak ngaku matluthfi boipren msg2. hahahaha.

    ramaiii gila org renspon. mati la EX-PAKWE ai nak edit. ahhahahha.

    ReplyDelete
  3. terbek a milo. kretif2.

    msti matlutpi ambik nye ko pnya video.. die compile smua org.

    ReplyDelete
  4. alalalalala..sweetnye tengok adegan kiss-kiss tue :D

    video nie ley edit an??rakam balik sore dia..tp ok wat..siap ad subtitled lagi :)

    ReplyDelete
  5. :) tiqa suka videonya..Selamat hari raya in advance

    ReplyDelete
  6. fffffuuu.. bisuu, kesian..


    eh guarulah.. bisu tapi comel.. hak2

    ReplyDelete
  7. alalalallaa comelnyeeeee budak kecik yg kiss pipi mili tuuuuuuu. gewaammmm

    ReplyDelete
  8. Wahhh
    dapat jugak Mili masuk dlm video ML kan !
    weehooooo :DD

    ReplyDelete

SENYUM. Tak perlu kata apa-apa. SENYUM! :)