Sunday, August 14, 2011

#UIAbest #IniFakta #IniAuta




Bila orang tanya belajar dekat mana, kalau jawab dekat UIA, lepastu nanti mesti kena tanya balik, UIA mana? Sebabnya UIA ada 4 kampus; 2 kampus utama Gombak dan Kuantan, 2 kampus asasi Petaling Jaya dan Nilai. Sebab tu komuniti UIA nampak macam besar dan ramai gila. Heee.

Bila ada orang tanya belajar dekat mana, kalau jawab dekat UIA, lepastu nanti mesti ada yang cakap, nanti jadi ustaz/ustazah lah ye dak? Macam nak kata dekat UIA ni cuma bidang agama je ada. Yang duniawi ni semua takde. Pehhh, student UIA sebenarnya belajar ilmu duniawi dan ukhrawi. 2-2 ilmu pun dapat. :D

Kalau dah belajar dekat sesuatu tempat tu, mestilah nak kata tempat tu best walaupun hakikatnya tak berapa nak best sebabnya itu bukti kecintaan kepada tempat kita belajar kan. Macam Malaysia jugak lah, walaupun ada benda yang tak best tapi tetap nak kata best sebab kalau nak banding-banding, rasa bersyukur je duduk dekat Malaysia ni. :)

Sebab tulah dekat Twitter haritu penuh dengan tweet #U___best. Ada #UIAbest, UiTMbest, UTPbest, UKMbest dan macam-macam U lah lagi kan semua pakat nak bagi fakta memasing yang lebih kepada auta. Haha. Tapi mestilah hashtag #UIAbest yang paling meriah sekali sebabnya dah memang best. :P



Haha. Macam-macam lagilah tweet yang ada pasal #UIAbest ni. Ada yang betul-betul puji. Ada yang menganjeng. Heee. Kalau nak diikutkan hati, banyak je benda nak dikomplen jadi #UIAtakbest. Kalau tak, takkan lah ada isu pasal uia bakal jadi sarang pelacur ye dak?

Pasal note kontroversi yang ditulis oleh brother Abu Firdaus, student master tu, dia sebenarnya adalah salah seorang daripada masyarakat luar yang tipikal yang menganggap budak UIA ni semuanya ahli sorga. Semuanya baik-baik seperti malaikat saja. Bila dia masuk ke UIA dan expectation dia yang tinggi tu tak tercapai, jadinya dia mahu protes.
"Pelajar-pelajar perempuan pula seolah-olah lebih teruk berbanding minah-minah rempit. Mereka merupakan golongan terpelajar dan tahu hukum-hakam agama, namun dalam beratus-ratus berpakaian jubah dan tudung labuh masih beribu-ribu lagi yang memakai baju dan seluar ketat serta tidak bertudung. Memang benar! Pemakaian tudung di dalam kampus UIA sudah lagi tidak diutamakan. Pameran rambut boleh dilihat di mana-mana sahaja dalam UIA."
Point yang ni paling terasa tak berapa kena sebab dia menyamakan sisters macam minah rempit. Hmm, dia tak cakap pun separuh daripada golongan sisters ke, tapi lebih ditujukan kepada SEMUA. Sebab tu lah tak bagus nak menilai orang dari luaran semata sebabnya apa yang kita judge tu belum tentu betul kan. Daripada kita judge orang, baik kita judge diri kita sendiri dengan diri kita yang sebelumnya sama ada dah ada peningkatan atau tak.

Tapi sebenarnya ada point dia yang memang betul. Jadinya yang mana betul tu kita ambik lah kan. Point yang agak ridiculous tu cuba buktikan yang ianya salah. Tak bagus lagipun nak melenting bagai ni. Suasana UIA ni sebenarnya banyak je yang baik cuma mungkin disebabkan terlalu mahu mencari yang salah, sampai dah tak nampak lagi apa yang baiknya kan?
Salah satu contoh benda-benda baik yang ada di UIA. Daripada menghabiskan masa dengan menyenaraikan keburukan UIA, apa kata jadi salah seorang yang jadi punca kepada suasana dan perubahan positif di sini. :)


Dan baru-baru ni diumumkan yang UIA sudah ada rektor baru iaitu Prof Dr Zaleha Kamaruddin menggantikan Prof Dr Syed Arabi Aidid. Prof Zaleha merupakan bekas Dean AIKOL. Nampaknya, rektor daripada law department, sure undang-undang dekat UIA nanti makin strict ye dak? Theee. :B


Apa-apa pun tetap #UIAbest =)

39 comments:

  1. wahhh.. esaited lah nak msk main campus!
    UIA mmg B E S T ! ^^

    ReplyDelete
  2. kalo kt cafe tu ye la kot. sbb ramai yg aci dan je turun cafe kan. pyjama tu rilek je kalo mlm. and ada lagi la yg sisters uia salu overlooked


    yet, kalo overgeneralize student uia sampai sama mcm minah rempit tu, agak melampau kot. kita tgk dari community sndiri, kawan2 pn dah tau yg set minah rempit tu adalah golongan minority.


    ta baek tau Y____Y

    ReplyDelete
  3. @Hazif
    haha. cepat2 habiskan asasi. dekat main campus baru rasa uia betul :D

    ReplyDelete
  4. @Farihah Ahmad
    kannn. terlalu harsh lah nak samakan sampai mcm tu sekali. mmg lah ada yg pakai seksi2 turun cafe tapi skrg gi cafe pakai shawl xde pin pun kena saman dgn fellow. kena beware lah. utk diri sendiri jugak kan. :)

    ReplyDelete
  5. uia gombak memang besttt!
    tapi uia kuantan ni..tak berapa nak bestt..hehe

    but still proud to be iium student!

    ReplyDelete
  6. @Cik NurulZaty
    tak pernah sampai lg uia kuantan tp dgr cerita uia kuantan besar gila n sunyi. padang bola pun takde org sbb semua nerd asek baca buku. haha. xtau la sape reka cerita tu kan. :P

    ReplyDelete
  7. woah, saya bercita-cita nak amik course law kat UIA, InsyaAllah :)

    ReplyDelete
  8. best pe uia..umah sewa xpyh sebok2 nak cr..sme udah tersedia..tggl nak rebut nk blk mn je kn..hehe..pastu english mantop..walopon aku nye xmntop pon la..huhu..yg plg penting..uia wajib bertudung..xkesah la perangai cm setan pon..tp ble diwajibkan menutup aurat tu..rase sjuk sket ati neh tgk..kn?kn?owh..btw,salam perkenalan..sy bdk KAED..:)

    ReplyDelete
  9. aku sangat rindu pada Taman Ilmu dan Budi ni..tringat masa Ramadhan kat UIA dulu..best buka posa ramai2 kat masjid..dan yang paling aku rindu kat UIA: KAED!

    ReplyDelete
  10. uia best sebab jalan die one way..~~

    ReplyDelete
  11. x sabar nak masuk main campus! :D UIABEST!

    ReplyDelete
  12. Saya pon student UIA jugeee! Tapi baru grad :D

    ReplyDelete
  13. kak..boleh cerita pasal aikol..this sept insya-Allah sy masuk sana..takut la.. ; )

    ReplyDelete
  14. uia best...aritu dtg tdo mahallah aminah! best! sejuk

    ReplyDelete
  15. yeaaaa mili sudah blog !!

    pasal UIA mmg best !! ramai my frens grad sana n dapat kerja elok..

    masih ada org percaya ke?? UIA ni lepas grad jadi Ustaz n Ustazah?? are u kidding me?? lawak giler..

    classes mmg tegas.. mana2 pun tegas gak..

    yg laki kutuk kata minah rempit tu mmg xpatut... (ni mesti terjumpa minah2 mcm i cite kat my vlog dulu tu yg dia xyah kemas rumah, suh org gaji bangunkan dia tu..)

    quite mcm... xsetuju la dia cakap.. mana2 u go pun ada minah mcm tu..

    ReplyDelete
  16. wahhh ! nk belajar sungguh2 lah mcm nih, nk msuk uia . :) tapi, syarat nk masuk uia BI kena level 6 kan ?

    ReplyDelete
  17. #postinibest sbb ade tweet aku :P

    Berjaga2 la adik2 junior. undang2 makin ketat. Jangan pakgad makin galak menyaman sudah~

    ReplyDelete
  18. Boleh tak kahwin kat masjid UIA? :D

    ReplyDelete
  19. #Uitm pun best jugak yedok kekeke :B
    kita sebena kagum dgn budak budak UIA sbb bukan senang nak masuk sana.
    #UIAbest sebab ade milimlo #EH hehe

    ReplyDelete
  20. huiyooo..rs teruja.apakan daya,
    tak dapat.huhu

    uia the best ;p

    ReplyDelete
  21. baca semua trend2 u best mmg gelak besauu.hahahha.u mana pon,semua tmpt msg2 ada kelebihan tsendiri.hehehe.

    psss,teringin pulak nk g rasa suasana kt moroco kt uia!haha

    ReplyDelete
  22. nicely written!

    memang la #UIAbest...kalau tak, tak kan lah budak2 foreigner macam kita orang nak pegi jauh jauh kat UIA nie...

    salam

    Ana, KICT

    ReplyDelete
  23. hoho.sy bdk uia ktn.pdg bola mmg xde sbb belum siap lagi.tapi kalo ptg2 berebut gak la nak guna court yg ada tuh.besar dan sunyi.,agak betul kot tapi tu bila bdk sem da stat cuti dan tinggal bdk blok

    ReplyDelete
  24. UIA tempat fieza blajar pkai baju muslimah. hehe..
    Insyallah next year msk main campus..
    Puas jemu dah duk kat nilai nie kak... T___T

    ReplyDelete
  25. uia memang best,..balik uia rasa mcm dok oversea,...sebab sume bdk melayu dok try jd foreigner,..hehe,..uia mmg terbaikkk,...blik umah,..makcik2 dok puji,..amboi hebatnya dia,..dok uia,..hehe

    ReplyDelete
  26. afitria@blogspot.comAugust 16, 2011 at 11:44 PM

    ape2 pn bangga la jd pljr uia....sbb d c2 la aku blaja

    ReplyDelete
  27. wow.. i really like this entry.. hohoho.. nice..

    ReplyDelete
  28. waahhhh...banner yg shaye buat pun masok dlm blog mili~~ :) thenksss! kekeke..

    ReplyDelete
  29. uia best kalau kita pandai cari apa yang best!!kita lah penentu nya :) uiabest!! post awak pun best..keep it up!

    ReplyDelete
  30. woha.. suka yg #adledash ckap pasal BMI.ngahaha,,nk masuk uia gak T.T insyaallah tahun dpan!

    ReplyDelete
  31. UIA mmg best dan terbai..Alhamdulillah di pilih oleh Allah menjadi sebahagian dari pemduduk taman ilmu dan budi..walaupun saya budak KICT (kos duniawi) tapi saya dapat belajar byk ttg akhirat disini...jadi saya bertuah kerana dapat keduanya sekali..kan dlam ISLAM pun suh umatnya seibangkan dunia dan akhirat..i'm proud to be a part of IIUM:)

    ReplyDelete
  32. setuju UIA best.. wah! ramai nyeeee blogger uia.. :D

    ReplyDelete
  33. tersangat la best dan bangga jd student UIA... :D

    ReplyDelete
  34. Suka belajar kat UIA! Rindu pulak. Kawan saya cakap, Universiti Sultan Zainal Abidin (dulu UDM) TIDAK menggalakkan graduan diploma dari universiti awam tersebut memilih UIA sebab mengikut sejarah (katanya), memang amat SUKAR nak dapat tempat kat sini. Ini kisah benar.

    ReplyDelete

SENYUM. Tak perlu kata apa-apa. SENYUM! :)