Wednesday, August 1, 2012

Sakit Mencuci Dosa


Assalamualaikum.

Harini dah 1 Ogos malam 13 Ramadhan, moga semuanya masih dalam mood meraikan Ramadhan, bukan dah excited meraikan Syawal ya? Hee. Dan moga semua yang baca ni, dalam keadaan sihat belaka dan dijaga Allah sentiasa. Aminnn.

Kalau boleh, kita cuba manfaatkan setiap hari yang ada dalam Ramadhan ni sebabnya segala amal kebajikan akan dilipat ganda 700 kali. Dalam bulan lain mana nak dapat kan? Bayangkan bila kita bersedekah cuma seringgit pun dah umpama sedekah gaya dermawan.

So, sempurnakan amalan² wajib, banyakkan amalan² sunat. =)


Sakit dalam bulan puasa ni memang mencabar sebenarnya. Tambah-tambah kalau tenaga cuma sikit. Rasa nak mengeluh sentiasa. Rasa nak give up puasa kalau boleh. Sebab tu sakit ni ujian. Takde ujian takde sabar kan?

Islam sebenarnya mudah dan tak menyusahkan. Kalau sakit yang teruk sangat, tak payahlah puasa sampai memudaratkan diri. Ada je kelonggaran. Kalau tak mampu puasa, jangan puasa. Tapi nanti kena qada' atau bayar fidyah lah.

Kalau sakit sikit je, cuba puasa dulu. Kalau dah cuba dan rasa tak larat sangat nak bertahan, barulah berbuka. Sebabnya dalam Surah Al-Baqarah:184 Allah kata "berpuasa akan jauh lebih baik bagimu kalau kamu sekalian mengetahui".

So siapa yang sengaja tinggal puasa Ramadhan ni memang rugi besar amat tak terkata sangat dah.




Sakit = kafarah dosa. Kafarah tu apa?
كفارة الخطايا
Penebus dosa
To compensate for commissioning a sinful act

Kafarah bermaksud balasan Allah di dunia atas dosa² yang pernah kita lakukan. Kafarah ni boleh datang dalam bermacam bentuk musibah. Contohnya; hilang harta, hilang keluarga, hidup susah dan macam² lagilah.

Sakit adalah salah satu cara untuk mensucikan dosa² kita. Mungkin bila dah terima balasan di dunia, boleh tolong ringankan balasan di akhirat, wallahua'alam.

Orang selalu tertukar "kafarah" jadi "kifarah". Lain ya lain. Kafarah tu sebutan sebenar. Uniknya bahasa Arab ni, bila salah baris ke salah sebutan ke sikit, mesti dah jadi lain maknanya.

Macam kebiasaan penggunaan mahram dan muhrim contohnya. Mahram tu maksudnya orang yang haram dikahwini. Kalau muhrim tu maksudnya orang yang sedang berihram. K. Noted.
Rasulullah SAW bersabda:

"Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu penyakit dan sejenisnya melainkan Allah akan menggugurkan bersamanya dosa-dosanya seperti pohon yang menggugurkan daun-daunnya" [Riwayat Bukhari dan Muslim]


Bila ditimpa sakit/musibah, kuncinya sabar. Selalu ingatkan diri supaya Sod.Ba.Ro. sentiasa. Kalau mengeluh dan tak redha dengan sakit, itu bukan makin menyucikan, mungkin boleh menambahkan lagi dosa yang sedia ada. Jadinya kena sabar to the MAX. Keep calm and istighfar.

Apapun sakit yang diuji, kita cuma boleh usaha ikhtiar apa yang termampu saja. Waiza maridtu fahuwa yashfin. Kuasa menyembuh tetap di tangan DIA. Tawakkal dan yakin setiap ketentuan Allah tu pasti ada hikmah besar yang cuma boleh nampak dengan mata hati.


Setakat dah seminggu lebih Ramadhan tahun ni, aku belum dapat peluang nak berpuasa dalam keadaan sihat walafiat selesa sepenuhnya. Sakit sejak dari awal puasa, bila habis sakit tu, datang sakit lain pulak.

Bila nampak orang lain bahagia je happy puasa sihat segala, boleh makan sedap², boleh jadi produktif ke sana sini, memang jealous. Betul apa orang cakap, "sihat tu adalah mahkota atas kepala orang sihat, yang cuma orang sakit je boleh nampak."

Tapi bila tengok je gambar orang² di Somalia ni, insaf terus. Tak pertikaikan langsung dah kenapa sakit tak sembuh² lagi. Serius. Merungut sebab sakit sikit, padahal ada orang yang dalam keadaan lagi teruk. Allah tarik nikmat forever nak?

Makanya, seteruk mana pun keadaan/musibah yang datang pada kita, akan ada orang yang lebih teruk. Sentiasa ajar diri untuk bersyukur. Alhamdulillah 'ala kulli hal. InsyaAllah dapat nikmat tak terkata. Aminnn.


Semoga Ramadhan tak dibiarkan berlalu pergi begitu saja tanpa tinggalkan kesan apa pada diri kita semua. Syafakillah pada sesiapa yang sakit. Untuk diri sendiri juga. Selamat beribadah merebut pahala 700 kali ganda. =)


Tuhan baru ku sedar, indah nikmat sihat itu
Tak pandai aku bersyukur kini kuharapkan cintaMu
Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku
-Muhasabah Cinta -Edcoustic-


2 comments:

  1. thanks... byk ilmu dpt kat sini...;'(

    ReplyDelete
  2. ramadhan dh hampir ke penghujung,tinggal 10 malam terakhir,cepatnya ms berlalu

    ReplyDelete

SENYUM. Tak perlu kata apa-apa. SENYUM! :)